. . .

Czym jest i jak działa DAO Maker?

Rafał avatar
Rafał   2022-09-14 12:11

DAO Maker to projekt “Launchpad”, czyli platforma oferująca sprzedaż tokenów jeszcze zanim te wejdą na rynek. Taka praktyka pozwala zebrać zespołom środki potrzebne na rozwój, a inwestorom kupić tokeny w teoretycznie niższej cenie, ale z wyższym ryzykiem, że projekt nie odniesie sukcesu. Dzisiaj sprawdzimy, czym jest i jak działa DAO Maker, jakie ma wady i zalety oraz jak wygląda tokenomika DAO.

Launchpady były bardzo popularne podczas hossy w 2021 roku. Powstało mnóstwo projektów, które działały zgodnie ze schematem “rich-quick” i gdy tylko skończył się napływ gotówki, wiele boleśnie upadło. Nie tylko ceny natywnych tokenów spadły o ponad 90% wartości, ale same platformy nie oferowały żadnych ciekawych sprzedaży, liczba ofert znacznie spadła, a wiele po prostu straciło użytkowników.

Jednym z projektów, którego token nie upadł aż tak nisko i którego oferty nadal stoją na wysokim poziomie jest DAO Maker.

Artykuł nie stanowi porady inwestycyjnej. Zawsze wykonaj własny research przed podjęciem decyzji i pamiętaj o wysokim ryzyku.

Czym jest i jak działa DAO Maker?

DAO Maker (nie mylić z MakerDAO) jest jedną z najlepszych na rynku platform oferujących inwestorom wczesny dostęp do nowych projektów kryptowalut. DAO Maker łączy zdecentralizowane możliwości smart kontraktów, na których opiera swoje działanie z elementami centralizacji w postaci wymaganego przejścia procedury KYC dla inwestorów, ustalanych przez zespół zasad i wymogów udziału w ofertach, czy doboru projektów, które startują na platformie.

DAO Maker od zawsze wyróżniało profesjonalne podejście, dzięki czemu wśród "platform startowych" zajmuje czołowe miejsce pod niemal każdy względem, choć nie obyło się bez problemów… W sierpniu 2021 roku projekt został zhakowany na 7 mln USD.  Wygląda jednak na to, że poradzono sobie z problemami, a wszystkie smart kontrakty zostały zaudytowane przez co najmniej 2 firmy. 

Przez cały okres swojego działania zasady udziału w ofertach DAO Maker zmieniały się kilkukrotnie i w przyszłości również mogą ulec dostosowaniu do warunków rynku. W momencie pisania tego artykułu projekt pozwala brać udział w dwóch głównych rodzajach przedsprzedaży tokenów:

  • Publiczne, które są dostępne dla każdego, kto na swoim adresie posiada aktywa o wartości ponad $500
  • Prywatne, w których bierze się udział poprzez zablokowanie natywnych tokenów projektu - DAO.

Staking DAO uprawnia nie tylko do brania udziału w ofertach, ale także generuje zysk pobierając opłaty od użytkowników i działając jako wspólny fundusz VC, który otrzymuje sporą część alokacji użytkownika, ale do tego jeszcze wrócimy.

Publiczna sprzedaż

Nie potrzeba żadnych inwestycji w token DAO, aby cieszyć się z udziału w ofercie przedsprzedażowej. DAO Maker często pozwala brać udział w ofercie publicznej, która wymaga jedynie od użytkownika posiadania dowolnych aktywów o ogólnej wartości większej niż $500 na adresie w sieciach Ethereum, Avalanche, Binance Smart Chain, Fantom, Polygon.

Za każde $10000 użytkownik otrzymuje 10 punktów portfela, które pokazują szansę na wygranie alokacji. Dodatkowo można zwiększać swój udział punktowy poprzez inne aktywności, takie jak zapraszanie innych osób do udziału poprzez linki partnerskie.

Publiczna sprzedaż działa w systemie “biletów”. Można wygrać jeden, dwa, lub więcej. Każdy daje określoną ilość alokacji, np. $500 i tyle też należy wpłacić.

dao maker launchpad publiczna ofertagrafika: daomaker.com

Jak widzisz na powyższym obrazku zazwyczaj udział odbywa się w sieci BNB Smart Chain, a stablecoinem wykorzystywanym w DAO Maker jest BUSD. Dystrybucja tokenów może jednak odbyć się na innym łańuchu.

Publiczna sprzedaż nazywana “Public SHO” jest świetna dla nowych użytkowników, ale ma jednak niższą pulę, wyższe opłaty, które wynoszą aż 30% z otrzymanej alokacji i nie jest pewna. Jeśli chcemy mieć gwarancję udziału w przedsprzedaży musimy kupić DAO.

“Private SHO Fusion Model”

Sprzedaż prywatna oferuje pewny udział w ofercie, ale wymaga stakowania co najmniej 250 DAO.

O przydziale alokacji decyduje liczba posiadanych tokenów, czyli “DAO Power”. DAO Maker działa w systemie opartym o różne poziomy, gdzie wyższa liczba tokenów zapewnia nie tylko wyższy udział w puli, ale także dodatkowy bonus do mocy.

Poziomy wyglądają następująco:

  • Poziom 0: 250 - 1,999 DAO
  • Poziom 1: 2,000 - 3,999 DAO, 5% bonus
  • Poziom 2: 4,000 - 9,999 DAO, 10% bonus
  • Poziom 3: 10,000 - 24,999 DAO, 15% bonus
  • Poziom 4: 25,000 - 49,999 DAO, 20% bonus
  • Poziom 5: 50,000 - 99,999 DAO, 25% bonus
  • Poziom 6: 100,000 - 200,000 DAO, 30% bonus

Co to oznacza?

Jeśli mamy 300 DAO nasza moc to 300, a udział w alokacji jest stosunkiem naszej mocy do całkowitej, jaka bierze udział w sprzedaży. W naszym przykładzie, jeśli całkowita moc wynosi 10000, otrzymamy 3% całej sprzedanej kwoty tokenów.

1600 DAO, daje nam 1600 mocy, natomiast 5000 DAO daje 5500, ponieważ osiągamy poziom drugi i 10% bonusu.

W przypadku pul prywatnych pobierana jest 20% opłata z otrzymanej alokacji w tokenach projektu. Ta opłata jest zamieniana następnie na DAO i trafia do smart kontraktów Venture Yield.

Staking DAO - Venture Yield

DAO Maker stakinggrafika: medium.com/daomaker

Nazwa Venture Yield określa zarobek z puli, w której użytkownicy stakują DAO, aby brać udział w przedsprzedażach oraz zarabiać nagrody.

DAO Maker nie tylko pozwala zarabiać na oferowanych tokenach w ramach Launchpadu, ale także właśnie na stakingu.

Każdy może zablokować DAO na minimum 30 i maksimum 1095 dni. Im dłuższy czas blokady, tym wyższy APR oferowany przez staking. Co każde 30 dni przyznawany jest 50% bonus. Aktualny zwrot roczny wynosi około 28% przy maksymalnym czasie blokady 3 lat. Roczna blokada daje zwrot 10% (w tokenach DAO oczywiście).

Venture Yield jest bardzo ciekawy, ponieważ przejmuje część tokenów użytkowników biorących udział w przedsprzedaży w ramach prowizji i “upłynnia” je (czyli sprzedaje do stablecoinów) w dogodnym momencie. Następnie za zgromadzone środki wykupuje DAO z rynku i wypłaca je stakującym jako nagrody.

Poza tym połowa opłat pobieranych za wcześniejsze odblokowanie tokenów w stakingu również trafia do puli Venture i jest dystrybuowana w ramach nagród.

Ostre zasady stakingu

Zasady dotyczące stakingu są surowe i bardzo ważne dla każdego, kto decyduje się brać udział w ofertach DAO Maker.

Użytkownicy mogą odblokować tokeny w dowolnym momencie po 15 dniach stakingu, jednak występują kary za odblokowanie przed upływem określonego przez użytkownika czasu oraz po jego upływie.

Formuła nagród za staking to: (ilość dni * dzienne nagrody) - opłata za wcześniejszą wypłatę.

Wzór na wyliczenie opłaty za wcześniejszą wypłatę to z kolei: (całkowity wstępnie zdefiniowany okres stakingu / 2) * dzienna nagroda

Nie będziemy obliczać ile wyniesie ewentualna kara, ale powiem tylko, że jest dość spora i lepiej wiedzieć kiedy nadszedł nasz czas, bo możemy stracić sporą część nagrody.

Jednak wypłata przed upływem ustalonego podczas blokady okresu to nie jedyne czego należy się ustrzegać. Gdy skończy się predefiniowany przez nas okres stakingu mamy 30 dni na wypłatę lub ponowny staking środków. W innym wypadku narażamy się na wysoką opłatę dzienną w wysokości 1% od całości naszych DAO w stakingu! 

Co więcej, wyciągnięcie naszych tokenów ze stakingu sprawia, że tracimy prawo do odbioru vestingu! 

Vesting, to uwalnianie tokenów w czasie. Wszystkie oferty przedsprzedażowe mają to do siebie, że zazwyczaj tylko niewielki procent trafia do nas od razu. Reszta jest uwalniana w kilku partiach lub liniowo. Oznacza to, że możemy otrzymać, np. 20% z góry, a resztę co miesiąc, w równych 5% transzach.

Wycofanie tokenów ze stakinu na więcej niż 72 godziny odbiera nam prawo do odbioru pozostałego vestingu, czym pozbawia nas zazwyczaj większości wykupionych w przedsprzedaży tokenów.

Launchpad

Jak wyglądały do tej pory oferty DAO Maker? Nierówno. Zwroty z inwestycji zależą od tego, jaki procent projekt daje inwestorom na TGE, czyli z góry, gdy tylko ruszy na giełdach oraz oczywiście od ceny, jaką osiągnie na rynku.

Wszystkie rozważania o dochodowości udziału w ofertach są teoretyczne, wedle danych przedstawionych przez DAO Maker oraz cryptorank.io

Najnowszy projekt SWEAT “zrobił 11x”, czyli cena od przedsprzedaży do najwyższej w historii (ATH) wzrosła 11-krotnie. Jednak nikt nie sprzedaje na ATH, a dodatkowo nie całość jest odblokowana na starcie. SWEAT spokojnie można było jednak sprzedać na 9x, co przy 35% tokenach otrzymanych z góry dało całkowity zwrot z inwestycji na poziomie około 200% (w tym konkretnym przykładzie, jeśli kupiłeś za $50, sprzedałeś pierwszego dnia otrzymaną całość za $100 + nadal masz 65% w vestingu).

Poprzednia sprzedaż nie była tak dobra, a projekt Skeb osiągnął zaledwie niecałe 3x do ATH, co przy 10% z góry nie dało zarobić (może lepszym określeniem byłoby "jeszcze nie dało", choć możliwe, że nigdy nie da). 

Jeszcze wcześniejsza ofertą było AMAZY. Projekt poradził sobie nawet lepiej niż SWEAT i z ATH na poziomie 24x i “realnym ATH” na poziomie około 15x oraz 20% TGE znów dało wyjść inwestorom na swoje.

Dokładna definicja TGE to Token Generation Event, czyli moment, w którym tokeny są dystrybuowane do wszystkich stron. 20% TGE oznacza, że otrzymujesz 20% wszystkich przysługujących Ci tokenów od razu, pierwszego dnia.

Jeśli chodzi o suche statystyki DAO Maker jest jednym z najlepszych launchpadów na rynku, który dodatkowo daje zarabiać na większości swoich ofert (nie na wszystkich, nie ma żadnej gwarancji!), a czasem zdarzają się takie perełki jak Stepp App (150x do ATH), czy Victoria VR (209x).

DAO Maker launchpad statystyki

DAO Maker prowadzi spis wszystkich sprzedaży, jakie się odbyły na tej platformie. Na stronie daomaker.com/launchpad można przeanalizować poprzednie oferty. Pamiętajmy jednak, że przeszłe wyniki nie są gwarancją przyszłych!

Token DAO 

DAO jest tokenem z ograniczoną podażą i spalaniem. Maksymalna liczba tokenów została ograniczona do 312 mln, jednak zespół zdecydował się spalić sporą część tokenów co ograniczyło maksymalną podaż do 280.8 mln. 

W momencie pisania artykułu w obiegu znajduje się nieco ponad 112 mln DAO, a pozostałe trafią na rynek zgodnie z poniższym schematem:

kryptowaluta dao maker

Dystrybucja tokenów:

  • 27% sprzedaż prywatna
  • 21% zespół
  • 11% zachęty dla klientów
  • 11% fundacja zarządzana przez DAO
  • 10% wzrost ekosystemu
  • 8% fuzje i przejęcie
  • 8% fundacja
  • 4% doradcy

Pełny opis wraz z dokładnymi datami uwalniania tokenów znajdziecie na daomaker.com/company/dao-maker

Głównym wykorzystaniem DAO jest możliwość dostania się do oferty Private SHO poprzez staking i jest to kluczowy element tokenomiki DAO. Niedawno uruchomiono także możliwości wzięcia udziału w zarządzaniu, ale… nie będzie to raczej znaczące wykorzystanie, które przełoży się na cenę.

Tokenomika DAO opiera się o wzrost popytu napędzany przez wzrost zainteresowania wzięcia udziału w ofertach przez nowych użytkowników, a także zwiększaniu udziałów przez stałych inwestorów dzięki systemowi poziomów z bonusami. 

Dodatkowo użytkownicy są zachęcani (a może zmuszani?) do długiej blokady tokenów w stakingu, ponieważ mogą utracić vesting, a także są zniechęcani wysokimi karami do wcześniejszego zakończenia stakingu.

Zarobki ze stakingu są za to dość wysokie, oprocentowanie pochodzi od “społecznego VC”, którym jest DAO Maker pobierające opłaty od użytkowników i wykupujące z rynku DAO oraz z opłat za zakończenie stakingu, które dodatkowo w części są spalane.

Wady DAO Maker

Bardzo surowe podejście do stakingu jest niewątpliwie wadą i choć jest tam pełna wolność, a zasady są znane, nie można nie zauważyć tutaj pewnego “wymuszania”. Podobnie w przypadku utraty vestingu, który jest w mojej opinii bardzo kontrowersyjną kwestią. Dlaczego tracimy dostęp do czegoś, za co już zapłaciliśmy? Tego nie wiem.

Kolejne wady to bardzo wysokie opłaty w wysokości 20% alokacji, które co prawda trafiają z powrotem do społeczności w ramach nagród za staking, ale chyba wszyscy woleliby sami decydować o momencie “upłynnienia” tokenów, za które zapłacili. No i powrót do społeczności również jest kwestią ciekawą, ponieważ nie każdy musi brać udział w przedsprzedażach, a więc odbiera część zwrotu tym, którzy byli uczestnikami oferty i ponieśli wysokie koszty z tym związane.

30% prowizji z oferty publicznej, nawet nie komentuję… albo w sumie skomentuję. Złodziejstwo.

Opłaty jak najbardziej muszą być i fajnie, że trafiają do stakujących, ale nie powinny stanowić tak dużej części alokacji.

Dystrybucja tokenów DAO również nie wygląda zbyt optymistycznie i zdecentralizowanie, zwłaszcza że większość odblokowań jeszcze przed nami, co oznacza, że inflacja na - jakby nie patrzeć - w teorii deflacyjnym DAO jest i będzie wysoka jeszcze przez około 2 lata. Później spadnie do niskich poziomów.

Pamiętajmy też o jednej ważnej kwestii lunchpadów tego typu. Inwestycja w DAO jest czymś dodatkowym. Za każdą alokację musimy zapłacić w stablecoinach, więc zwrot musi pokryć nie tylko inwestycję w token w BUSD, ale też długoterminowo musi zwrócić nam inwestycję w DAO, abyśmy mogli uznać, że "zarabiamy".  Jeśli cena DAO spadnie bardzo nisko, nasze zyski ze sprzedaży, mogą wcale nie być "zyskami".

Oczywiście jednorazowa inwestycja pozwoli nam brać udział w dowolnej liczbie ofert, ale koszty DAO należy brać pod uwagę. Staking pozwala zarabiać na DAO, co nie zmienia faktu, że należy mieć w głowie ten dodatkowy wydatek. Oczywiście sukces DAO Maker może dać nam zarobek także na tokenie DAO, ale blokada w stakingu i zależność od vestingu sprawia, że nie bardzo mamy jak wyjąć już włożone DAO, chyba że nie liczymy na vesting, a cena DAO wzrośnie np. 3-krotnie. Wtedy żadna kara za wczesne odblokowanie nie powinna nam być straszna, chyba że jest bardzo wysoka... a może być jeśli nasz okres blokady jest jeszcze bardzo długi.

Najlepszy launchpad na rynku?

Każdy projekt ma wady, pytanie, czy w tym przypadku zalety je przewyższają? Na to pytanie, jak zawsze, każdy musi odpowiedzieć już sam. Nie ulega jednak wątpliwości, że DAO Maker to jeden z najlepszych, a może nawet najlepszy, launchpad na rynku. 

Oferty są dokładnie opisane i pojawiają się często. Co prawda ostatnio mieliśmy dość długi przestój, ale kilka kolejnych pozycji już czeka na ustalenie daty sprzedaży.  

Jeśli ktoś interesuje się projektami typu launchpad musi znać DAO Maker. Ktoś, kto się nie interesuje... nadal powinien go poznać i przeanalizować, ponieważ może (ale nie musi!) to być najważniejszy gracz na rynku IDO w przyszłości. Nowe tokeny zawsze będą startować i chętnie zbiorą dodatkowy kapitał od dużej społeczności startując na znanej platformie. DAO Maker ma potencjał, aby być pierwszym wyborem każdego poważnego projektu. Mam tylko nadzieję, że w przyszłości nowe projekty będą chętniej zbierać kapitał od społeczności w launchpadach, a nie tylko wykorzystywać je jako reklamę, która przy okazji pozwoli dozbierać na waciki. 

 

Popularne